torsdag den 25. januar 2024

Farven lilla af Alice Walker

 Anmeldelse 3 ud af 5 stjerner 

Nogle gange så overstiger forventningerne bogen - Farvel lilla var sådan en bog for mig.

Jeg prøver at få læst lidt flere klassisker og jeg holder meget af veldokumenterede historiske romaner, men alligevel så fangede Celies historie mig aldrig helt.

Vi er i USA i 30erne. Landets afroamerikanske befolkning lever i fattigdom og undertrykkelse. Celle og hendes søster Nettie udsættes for seksuelle og voldelige overgreb af mændene i deres liv og livet er en lang række af prøvelser. 

Bogen er skrevet i brev form, hvor Celie i starten skriver breve til gud og senere til hendes søster, hvori hun beskriver hverdagen og hendes tanker om livet.

Bogen har for mig et for stort fokus på det seksuelle og den del af fortællingen fandt jeg uinteresant. Der er ligeledes stor fokus på forskellige kærlighedshistorier, som jeg synes fik lov til at fylde for meget i forholdt til den historiske del af bogen. 

Beskrivelserne af Netties missionsarbejdet i Afrika og Celies overvejelser om gud var for mig bogens mest interessante højdepunkter. 

En middel læseoplevelse 

- Yvonne 

Bogen er udgivet på forlaget Lindhardt og Ringhof 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du så være stille af David Sundin

Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner   Forfra. Igen. Det er min tur nu! Kan en børnebog blive en yndlingsbog allerede første aften? Svaret er: Ja. ...