tirsdag den 29. december 2020

Søren Sværke af Helene Strange

 

Anmeldelse 4 ud af 5 stjerner

Første del af slægtsromanen om Sværkeslægten på Lolland-Falster foregår i 1920’erne og vi følger familieoverhovedet Søren Sværke.

Søren Sværke er bonde af god familie og slægtsgården er en af egnes mest respekterede. Sørens driver gården med hård, men retfærdig hånd. Bogen følger familen Sværke fra Sørens sene ungdom til ca. 60 års alderen, hvor han giver gården videre til sin søn. 

Jeg valgte at læse denne bog, fordi jeg søgte en bog som kunne give mig et nogenlunde realistisk indblik i lidt Danmarks historie fra ca. 1700 tallet - og mine forventninger blev godt indfriet. Bogen viser på fineste vis det hårde liv på landet med bl.a. sygdom og dødsfald, frygten for sulten, slægten betydning og heraf mere eller mindre arrangerede ægteskaber m.v.

Bogen blev anbefalet til mig af forfatteren Signe Fahl - hvis fantasy serie foregår i samme tidsperiode.

- Yvonne 

Bogen er hørt som lydbog via appen Bookmate - forlag Lytteratur. Indlæst af Kjeld Høegh.    

1 kommentar:

  1. Jeg på rette dig og sige 1 bind er i 1700 tallet og IKKE I 1920ERNE

    SvarSlet

Dræb ikke en sangfugl af Harper Lee

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner En mesterværk ud i ordentlighed overfor vores medmennesker. Atticus, den lokale advokat, opdrager 2 børn alen...