fredag den 3. februar 2023

Den lille prins af Antoine de Saint-Exupery

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner 

En børnebog med masser af visdomsord.

Vi følger den lille prins i hans rejse fra en fjern planet og væk fra hans rose, over flere andre små planter og ned på jorden. Undervejs lære den lille prins os om vigtigheden af kærlighed, nærvær, venskab, tab og retfærdighed og bogen er en guldgrube af kloge citater, fx:

"Hvis der nu er en, der elsker en blomst, som kun findes i et eksemplar på alle himmelens millioner og atter millioner af stjerner, så behøver han bare at se på dem for at være lykkelig."

"Så kan du dømme dig selv, svarende kongen. Det er det allersværeste. Det er meget vanskeligere at dømme sig selv end at dømme andre. Men er du i stand til at fælde den rette dom over dig selv, da er du en virkelig vismand."

"Men hvis du gør mig tam, så vil vi få brug for hinanden. Så bliver du den eneste i verden for mig, og jeg bliver den eneste i verden for dig. ... Men hvis du ville gøre mig tam, ville der komme solskin i mit liv. ... Du har for evigt ansvaret for det, du har gjort tam."

"Og når du har trøstet dig - man trøster sug altid - vil det være dig nok, at du har kendt mig."

En klassisker som alle bør læse og bogen får mine absolut varmeste anbefalinger. 

- Yvonne 

Bogen er illustreret af forfatteren selv. 

Bogen er udgivet på forlaget Lindhardt og Ringhof. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dræb ikke en sangfugl af Harper Lee

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner En mesterværk ud i ordentlighed overfor vores medmennesker. Atticus, den lokale advokat, opdrager 2 børn alen...