fredag den 28. august 2020

Karen tager kampen op af EK Arve



Anmeldelse 3 ud af 5 stjerner 

Det er meget længe siden jeg sidst har læst en hestebog, og oprindeligt var det også planen at denne bog skulle læses af/sammen med min datter Sarah. Men jeg måtte dog hurtigt indse, at bogens indhold ikke henvender sig til en 8 årige hestepige.

Bogen handler om 13 årige Karen der bor alene sammen med sin far og fodboldtossede storebror. Karens mor er "væk", uden at historien kommer nærmere ind på hvorfor.

I sit savn efter en mor opdigter Karen en fiktiv mor. Karen forsvinder derefter ind i fantasien sammen med mor og her får Karen den kærlighed og omsorg som hun savner til hverdag. 

Karens virkelighed er præget af ensomhed, en kedelig hverdag med ensformige ture på rideskolen og en far som ikke ser eller forstår hende.

Karen får dog, sammen med sin matematiklærer, overtalt far til at sende hende på ridelejr. På ridelejren stifter Karen bekendtskab med de skønneste islandske heste, og samtidig skal hun være hjælpelærer for pigen Mille som har autisme. På ridelejren finder Karen igen glæden ved livet og troen på sig selv. Hun bevæger sig langsomt væk fra fantasiens verden og tilbage ud i virkeligheden. 

Jeg ved ikke rigtig hvem denne bog primært henvender sig til. Den er for kompliceret til de unge hestepiger på 8-11 år. Det er en fint lille hestehistorie, og jeg var som sådan udmærket underholdt undervejs, men jeg er jo næppe målgruppen for en hestebog. Og samtidig er jeg er usikker på hvilket publikum autisme-delen af historien henvender sig til. 

- Yvonne 

Bogen er udgivet på forlaget Forfatterskabet og er Ellen Katrine Arves debut. 

Bogen er modtaget som anmelder eksemplar fra forlaget. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vindmageren af Maja Lunde

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner  Venskab, krig, tilgivelse og barndom er nogle af emnerne i fortællingen. Det er tunge emner, men med den ret...