tirsdag den 30. april 2024

Midnatsbiblioteket af Matt Haig

 Anmeldelse 2 ud af 5 stjerner 

En let filosofisk roman om multiverset mange mulige liv.

Da Nora beslutter sig for at begå selvmord ender hun i Midnatsbiblioteket hvor hver bog repræsentere et muligt liv, alt efter hvilke valg hun har taget i sin fortid. Alt fra rockstjerne, til OL svømmer er mulige liv for Nora, men fælles for dem alle er at ingen liv er perfekte - faktisk meget langt fra. Alle valg har konsekvenser, og for Nora er disse konsekvenser ofte ensbetydende med død i den nærmeste familie. 

Jeg synes bogen var deprimerende læsning. Vi er langt over halvvejs før Nora oplever den mindste smule lykke. Jeg forstår godt hvad forfatteren vil med dette greb, men for mig personligt så bliver det hele lidt for trist og sort. 

Jeg er heller ikke fan af tankegangen om at vi alle kan blive til alt, såfremt vi træffer de rette valg. Det er en livsfilosofie jeg ikke mener er sandt og derfor skuer det i mine øre når livsbetingelser som kræft, depression, alkoholisme, selvskade m.v. beskrives som konsekvenserne af vores egne valg. 

Bogen kan fint danne grundlag for tanker og interessante snakke om valg, fortrydelse, multiverse m.m. - Men for mig var den triste stemning i bogen for overvældende. Jeg er nok mere en "sæt pris på de små ting i livet" type, end en "tag dit eget liv fordi du bliver fyret" type, og derfor passer bogen ikke så godt til mig.

- Yvonne 

Bogen er udgivet på forlaget Svane & Bilgrav.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Den baske sandhed om Thor + Loke, Bind 2 - Ophav, del 1, af Emil Blichfeldt og Søren Tim Nordbo

 Anmeldelse 4 ud af 5 stjerner  Jeg er fortsat vild med vinklen på denne nyfortolkning af sagnet om De nordiske guder.  Denne gang er det Kr...