søndag den 4. december 2022

Vægtløs af Alberte Clement Mendal

 Anmeldelse 4 ud af 5 stjerner 

Forfatteren, der som helt ung pige var en populær international model, står nu som 45 årig mor til to, med et stærkt ønske om at forstå sin krop, og herunder den evige kamp mod vægten. Et besøg hos en vægtneutral diætist sender hende ud på en dannelsesrejse.

Bogen består af en række samtale kapitler hvor forfatteren med udgangspunkt i sig selv taler med alt fra en professor, en psykolog, en diætist, en teolog, en tykaktivist og tidligere professionelle fra modebranchen. Alt sammen med udgangspunkt i vægt og det kvælende tynde samfundsideal.

Mod slutningen af bogen udtaler forfatteren:

"Jeg spiser, når jeg er sulten, stopper når jeg er mæt. Spiser det, jeg har lyst til, og prøver så vidt muligt at hvile og slappe af, når jeg kan finde tid til det. Jeg motionerer, når jeg mærker overskud, og jeg prøver at glæde mig over, hvad min krop kan, fremfor hvordan den ser ud."

Hun har med andre ord flyttet fokus fra vægten over mod den kropslige velvære. 

Det har været en fornøjelse at følge Albertes rejse og jeg vil anbefale andre at læse hendes bog. 

- Yvonne 

Bogen er udgivet på forlaget Politiken. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Den barske sandhed om Thor + Loke, bind 1 prøven af Emil Blichfeldt og Søren Tim Nordbo

Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner  Som passioneret fantasylæser og bosiddende i norden, så har jeg helt naturligt læst rigtig mange bøger som ha...