fredag den 16. december 2022

Vinterherrens arving - Legender fra Ishtaija af Casper Richter

 Anmeldelse 1 ud af 5 stjerner 

Bogen er en mærkværdig blanding af moderne sprog, og helte tager fra tv, nordisk mytologi, bibelen og gammel overtro. Altsammen placeret i et vinter fantasyunivers på en fjern planet. 

Historien foregår i en verden hvor drager, isbjørne, luciabrude, julemanden, John McClane, lindormen og mange flere skabninger lever side om side, og for mig fremstår hele universets opbygning desværre noget utroværdigt.

Sproget og settingen er flere steder lidt uheldigt formuleret. Hovederpersonen Nik synes fx at det er "tøset" at ride på en enhjørning. Og de kvindelige figurene beskrivelse ofte primært ud fra deres smukke udseende og ikke deres evner. Ligesom jeg undrede mig over at den, på papiret, stærke valkyrieprinsesse Seela gang på gang reddes ud af kampens hede og bæres væk af mennesket Nik.

Bogen sluttes af med en slags halvsøskende kærlighedshistorie 🤨 som jeg slet slet ikke kan overskue at forholde mig til. 

Illustrationer i bogen er dog flotte. De giver bogen liv.

Alt i alt ikke en bog for mig.

- Yvonne 

Bogen er udgivet på forlaget Krabat. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vindmageren af Maja Lunde

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner  Venskab, krig, tilgivelse og barndom er nogle af emnerne i fortællingen. Det er tunge emner, men med den ret...