søndag den 22. januar 2023

Bogen om Grundloven - Danmarks vigtigste lov af Stine Godsk Skyum

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner 

En historisk gennemgang fra 1700-tallet og frem til dag, med en detaljeret og alligevel børnevenlig beskrivelse af tilblivelsen af Grundloven.

Bogen starter ud med de store tænkere og beskriver oplysningstidens tanker om lighed og frihed. Derefter beskrives hvordan Danmark fik sin Grundlov, enkelte af de vigtigste bestemmelser gennemgås og derefter ses på Grundloven i nyere tid, bl.a. under Corona. 

Bogen er læst sammen med Sarah på 11 år og Katrine på 9 år og den fungerer rigtig godt som en samtalestarter omkring nogle vigtige emner. Jeg kan nemt forestille mig at bogen kan bruges i undervisningen på mellemtrinnet - måske der er en lærer som læser med her, der vil give det er forsøg og give mig en tilbagemelding herom?

Som jurist bliver jeg også nød til at rose bogen - Saglig og velunderbygget fagbog om som titlen siger " Danmarks vigtigste lov". Denne bog får nu lov til at bo på mit kontor ved siden af mine andre juridiske opslagsværker - det har den nemlig fortjent. 

Bogen er rigtigt flot illustreret af Anne Godsk og Torben Binzer Meyer.

- Yvonne 

Bogen er udgivet på forlaget Albert og er modtaget som et anmeldereksemplar. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Møgmis, En rædsom rolling og en kattepine af dimensioner af Sophie Souid

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner  Bogen handler om Møgmis som altid prøver at dræbe sin ejer Sivert. En dag kommer kusine Marie på besøg og hu...