torsdag den 20. april 2023

Nattergalen af Kristin Hannah

 Anmeldelse 2 ud af 5 stjerner

Denne bog har stået på min TBR i meget lang tid. Den har fået fremragende anmeldelser på Goodreads og min mor har talt varmt om den ved flere lejligheder. Så nu skulle det endelig være, men ak... bogen og jeg var desværre ikke et match.

Bogen fortæller historien om to søstre og deres kamp for at komme igennem 2. verdenskrig i Frankrig. Den ene søster Vianne er ung mor og efterlades usikker og hjælpeløs alene tilbage da hendes mand drager i krig mod tyskerne. Vianne må derefter for første gang lære at klare sig selv og navigerer imellem sult, menneskelig grusomhed og hendes egen samvittighed.

Lillesøster Isabelle stater ud som ung rebel. Hun har ikke tænkt sig "at lade stå til", men vælger at tage kampen op mod den tyske overmagt som medlem af modstandsbevægelsen.

Undervejs i bogen er der flere passager som undre mig. Vianne liv beskrives fx som indeholdende ufattelig sult, men alligevel beholder familien sine høns, uden at der kommenteres på hvordan de får foder eller hvorfor de ikke bliver spis. Vianne og Isabelle beskrives som skønheder begge to og mændene falder i svime over dem begge - selv i de perioder hvor de begge beskrives som underernærede, uvaskede og forslidte.

Jeg har spekuleret en del undervejs over hvorfor bogen og jeg ikke var et match. Ud over de mindre elementer som jeg undrede mig over, så er bogen udmærket skrevet og historien er ikke uinteressant. Min konklusion på denne spørgsmål er, at jeg simpelthen ikke bryder mig specielt meget om bogens karakterer. Vianne har behandlet sin søster forfærdeligt før krigen og hun tager ikke ansvar herfor. Isabelle er i størstedelen af bogen irriterende bedrevidende overfor andre. Deres far er en drukkenbold. Tyskerne er grusomme. De øvrige landsbyboerne er uinteressante. Den voksne søn er for pågående. Bogen har simpelthen ingen karakter som jeg bryder mig om, og derfor står læseoplevelsen tilbage som under middel for mig. 

- Yvonne

Bogen er udgivet på forlaget Cicero.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Enola Holmes 1, Sagen om den forsvundne markis af Serena Blasco

 Anmeldelse 4 ud af 5 stjerner En utrolig smuk tegneserie over Nancy Springers bog af samme navn. Sherlock Holmes lillesøster Enola bor samm...