søndag den 25. oktober 2020

Mellem Træernes Grene af Eva Munk

 


Anmeldelse 4 ud af 5 stjerner 

En utrolig smuk bog og jeg er særligt stor fan af illustrationerne og måden ordene bevæger sig på siderne på. Alligevel så havde bogen og jeg en lidt bøvlet start - som dog udelukkende skyldes mig. Det forløb nogenlunde sådan her:

Efter ca 20-25 sider kom mine parader op. Hvorfor er bogen så kort - Er det en børnebog - Hvem er målgruppen. Hvorfor får vi kun historien fra Amandas synsvinkel. Jeg savner moderens stemme, og vennerne, klassekammeraterne...

På ca side 50 gik det op for mig hvad jeg havde gang i. Jeg byggede en mur op for ikke at lade bogens emne om sorg komme for tæt på. Jeg prøvede at beskytte mig selv mod tristheden og smerten i bogen. Da jeg havde indset dette, gav jeg slip. Jeg stoppede med konstandt at forsøge at synke klumpen i halsen og jeg lod mine øjne blive blanke. Jeg tillod historien at komme tæt på. Og det er en smuk, men meget trist historie som fortjener at blive læst med åbent sind.

Bogen første halvdel følger Amanda og hendes kamp for at finde sig til rette med tabet af sin storebror. Anden halvdel følger Mathias (Amandas storebror) og hans erkendelse af at han skal dø. 

Begge dele er meget smukt beskrevet og jeg vil anbefale bogen til alle - unge som gamle.

- Yvonne 

Bogen er Eva Munks debutroman og er udgivet på forlaget Calibat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Havets kæmpe af Katja Brandis

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner  Bogen handler om Tiago, som et en seawalker. Det betyder at han kan forvandle sig selv ind til et havdyr. Ti...