torsdag den 22. oktober 2020

Mio, min Mio af Astrid Lindgren

 


Anmeldelse 4 ud af 5 stjerner 

Den helt almindelige dreng Bo går rundt og lever en trist og grå tilværelse i sit hjem i Stockholm. Men pludselig en dag befinder han sig i parallelverdenen Landet i det fjerne.

Her oplever Bo - eller Mio som han hedder nu - at få alt det, som han har gået og savnet hjemme i Uplandsgade. Han får en far der elsker ham og har tid til ham, en god ven, en magisk hest og en verden af eventyr. 

Mod slutningen af bogen drager Mio og hans ven Jum-Jum mod den onde ridder Katos sorte borg i Den mørke skov, og her bliver historien temmelig barsk og uhyggelig. Både Sarah og Katrine havde efter dagens godnat højtlæsningskapitel brug for lyset tænd og for at få snakket lidt om handlingen i dagens kapitel, fx om kloen af jern og om de onde spejdere. 

Jeg har en drøm om at give mine børn kendskab til nogle af "de gode gamle klassikere" - Jeg har dog måtte indse undervejs, at de gode gamle børnebøger ofte har et lidt tungt og gammeldags sprog. Dette har betydet at jeg har måtte opgive flere bøger undervejs 😑 Mio, min Mio holder dog stadigvæk i 2020 og er en læseoplevelse vi vil snakke længe om.

Bogen er læst som godnat højtlæsning for Sarah på 8 år og Katrine på 7 år. 

- Yvonne 

Bogen er udgivet på forlaget Gyldendal og Illustreret af Mikkel Sommer.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dræb ikke en sangfugl af Harper Lee

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner En mesterværk ud i ordentlighed overfor vores medmennesker. Atticus, den lokale advokat, opdrager 2 børn alen...