mandag den 7. juni 2021

Et rige af torne og roser af Sarah J. Maas

 Anmeldelse 2 ud af 5 stjerner

Denne bog og jeg er et klassisk eksempel på at ikke alle bøger passer til alle læsere, og ikke engang alle fantasybøger passer til alle fantasylæsere. For selv om jeg troede jeg ville elske bogen, universet, karaktererne, så endte det med at være tåkrummende pinefuldt at gennemfører læsningen af bogen og jeg kommer ikke til at læse videre i serien.

Fayre er menneske og kæmper for overlevelse i en barsk verden. Hun slår en ulv ihjel der viser sig at være en elver i forklædning og for denne dåd straffes hun ved at bliver ført bort fra sin familie for at leve blandt elverfolket. Fayre behandles som en prinsesse, hun rider ture, maler, spiser lækker mad og går smukt tøj. 

Hun tiltrækkes af sin fangevogter, Storfaunen Tamlins og en dyb kærligheden opstår hurtigt imellem. Fayre, som ellers beskrives som en fornuftig overlever, begynder nu at træffe en række dumdristige valg, hvor hun gang på gang udsætter sig selv for livsfare. Dette kulminerer med at hun ene kvinde går op imod Amarantha - den mest magtfuldeste elvertroldkvinde i hele landet. 

Den eneste karakter i bogen som jeg fattede sympati for, og hvis handlinger gav mening for mig, var Rhysand. En udspekuleret elver, både magtfuld og logisk i sit handlingsmønster. Hans historie ville jeg gerne læse. 

- Yvonne

Bogen er første del af fantasyserien af samme navn som bogen og udgivet på forlaget Gyldendal.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Møgmis, En rædsom rolling og en kattepine af dimensioner af Sophie Souid

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner  Bogen handler om Møgmis som altid prøver at dræbe sin ejer Sivert. En dag kommer kusine Marie på besøg og hu...