fredag den 27. august 2021

Snigmorderens lærling af Robin Hobb

 

Anmeldelse 3 ud af 5 stjerner 

Dette er fortællingen om bastanten Fitz. Han er søn af en fattig kone og en kronprins og kommer i en alder af 6 år i lære som kongens snigmorder. 

Jeg har læst bogen som et led i læsegruppen The Fantasy Fellowship. Jeg havde høje forventninger til bogen, bl.a. fordi den har en høj rating på Goodreads og fordi jeg har set andre bogbloggere rose bogen. Men ak, desværre så var det kun en middelmådigt læseoplevelse for mig - dette skyldes primært manglen på fantastiske elementer i historien. 

I bogen følger vi Fitz i han barne- og ungdomsår. Fitz indkvarteres på kongens slot og læres op i kampteknik, almen dannelse og mord. Fitz møder både gode venner og grusomme fjender undervejs. Ligesom han flettes ind i magtens kringlede intriger.

Tempoet i bogen er langsomt, dette giver mulighed for masser af detaljer og indsigt i universet og karaktererne, men gør også bogen lidt tung at læse.

Jeg kunne særligt godt lide de venskaber som Fitz får med hundene på borgen. Via hans særlige magiske evne, så fletter Fitz sit sind sammen med sine hunde og beskrivelsen af disse venskaber mellem hund og barn går lige i hjertet. 

-Yvonne

Bogen er skiftevis læst som fysisk bog og hørt som lydbog. 

Bogen er første del af Farseer-trilogien og er udgivet på forlaget Cicero.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Enola Holmes 1, Sagen om den forsvundne markis af Serena Blasco

 Anmeldelse 4 ud af 5 stjerner En utrolig smuk tegneserie over Nancy Springers bog af samme navn. Sherlock Holmes lillesøster Enola bor samm...