mandag den 2. august 2021

Troldmandslavet af Trudi Canavan

 

Anmeldelse 2 ud af 5 stjerner 

Denne bog var meget tæt på at blive en DNF fra min side. Jeg ved godt, at bogen er en introduktion til universet, men for mig var læseoplevelsen bare langsommelig og ofte kedelig undervejs 😴. Særligt fordi bogen indeholdt meget lidt egentlig handling og alt for meget unødigt forklarende tekst.

Vi følger pigen Sonea - en fattig forældreløs pige fra slummen - som ved et tilfælde opdager at hun har magi. Magikyndige optages normalt i Troldmandslavet, men der er ikke tradition for at slumboere har magi. 

Herefter følger 200 sider hvor Sonea gemmer sig i slummen og hvor troldmændende jager hende. Vi møder her flere vigtige bipersoner, herunder nogle af Soneas barndomsvenner og et par af troldmændende. 

Hos troldmændende lurer konflikterne under den velpolerer overflade, men læseren får ikke en uddybemde forklaring forklaring på hvorfor nogle af troldmændende hader hinanden og på deres lyssky aktiviteter. Kun hints undervejs. Således tvinges man som læser til at læse videre i serien, hvis man vil have nogle rigtige svar. Personligt har jeg ikke noget imod, at der placeres spørgsmål i bog 1 som først får sin forklaring i de senere bøger, men i denne bog har dette koncept dog taget overhånd og jeg sad tilbage efter sidste side temmeligt irriteret herover 😑

Da Sonea endelig fanges af Troldmandslavet beskrives hun af forfatteren som en handlekraftig og mistænksom pige - Eneste problem med denne beskrivelse er, at alle Soneas handlinger siger det modsatte. Hun sidder passivt i sin luksus fængsel uden flugtforsøg og fortælle åbenhjertet om sine idealer og bevæggrunde til enhver troldmand hun har kontalt med 🤷‍♀️

Eneste grund til at jeg læste denne bog færdig var, at bogen er næsten fællesbog i min læsegruppen. Jeg er godt meget spændt på hvad de andre i gruppen synes om bogen 🤔

- Yvonne 

Bogen er første del i fantasyserien De sorte Troldmænd og er udgivet på forlaget Tellerup. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du så være stille af David Sundin

Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner   Forfra. Igen. Det er min tur nu! Kan en børnebog blive en yndlingsbog allerede første aften? Svaret er: Ja. ...