mandag den 14. november 2022

Noter om at overleve af Christian Engkilde

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner 

Denne bog får mig til at frygte jordens undergang, og den største fjende i det scenarie er åbenbart min nabo 😳

Forfatteren gør det igen - på fuldstændig sublim vis tager han os helt ind under huden på mennesker i krise. De mekanismer som kampen på føde, husly, varme, vand og overlevelse sætte igang hos mennesker er beskrevet på meget troværdig vis. 

Fortællingen er tankevækkende og skræmmende, men den er også livsbekræftende. For midt i det kaos som en altødelæggende meteorstorm har medført vokser et venskab frem. Jeg er vild med Helene og hendes følsomhed og forbehold overfor andre mennesker. Jeg har stor respekt for Yasmina og hendes komplekse opvækst. Det venskab der opstår mellem pigerne er så ægte beskrevet, at jeg følte jeg kender dem begge indgående efter at sidste side i bogen var vendt. 

Bogen er også en fortælling om en far og en datter som er vokset fra hinanden pga en skilsmisse. En fortælling om hvordan de to finder hinanden igen, og der opstår en forståelse for at de måske ikke er så forskellige endda. 

Bogen får mine absolut varmeste anbefalinger.

- Yvonne 

Bogen er udgivet på forlaget Silhuet og er modtaget som et anmeldereksemplar. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vindmageren af Maja Lunde

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner  Venskab, krig, tilgivelse og barndom er nogle af emnerne i fortællingen. Det er tunge emner, men med den ret...