søndag den 24. september 2023

Sommmerfugledalen af Inger Christensen

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner

Det er yders sjældent at jeg læser digte og jeg derfor lagt fra en ekspert ud i denne genre, men selv jeg kan se og høre den fuldente skønhed i dette requiem.

Mønsteret af rim skifter fra digt til digt, men bevare dog alligevel en stram struktur hele bogen igennem. Vi starter med sommerfuglens opstigen, går over barndommen, kærligheden, skabelsen, døden for til slut at ende i et digt som består udelukkende af linjer fra de forrige digte. 

De fuldente rim i disse digte får hårene på mine arme til rejse sig. Forfatteren må have brugt timer og atter timer på dette lille mesterværk og jeg er fuld af beundring over resultatet.

Bogen har mine absolut varmeste anbefalinger. 

Bogen er udgivet på forlaget Gyldendal.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du så være stille af David Sundin

Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner   Forfra. Igen. Det er min tur nu! Kan en børnebog blive en yndlingsbog allerede første aften? Svaret er: Ja. ...