søndag den 15. oktober 2023

Forbandet Magi af E. K. B. Hovedskou

 

Anmeldelse 2 ud af 5 stjerner

Magi findes og magiker går iblandt os uden at vi ved det. Dette er udgangspunktet for bogens fortælling, som også indeholder en dødelig forbandelse, en superskurk og en tosset videnskabsmand.

Selve fortællingen er ok. Der er spænding, mindre plottvist og rimelig fremdrift i handlingen. Jeg blev aldrig 100% fanget, men var dog langt hen af vejen ok underholdt. Alma og Joan er begge interessante karakterer at følge. De er velbeskrevede og har dybte.

Skurken i bogen hedder Pil Florian og har pronominerne de/dem. Jeg er som hovedregel vild med at forfatteren skubber til mine indgroede læsevaner om at det næsten altid hedder enten han eller hun. Men i fx kampscenerne, hvor der er to kvinder på den ene side af kampen og Pil Florian på den anden side, så virker de/dem forvirrende for min læsning. Står der fx at "de løb ned af gangen", så ved jeg ikke om det er de to kvindelige hovedpersoner eller skurken der henvises til. Jeg måtte derfor læse flere linjer og afsnit om for at få den rigtige mening frem og det virker afbrydende, særligt i en ellers god kampscene.  

Bogens vigtigste bi- karakterer har en baby og der er flere scener med den som springer mig lidt i øjnene. For det første så har babyen ikke et navn, alle i bogen omtaler den konsekvent som "babyen" og det virker bare underligt. Der er også noget med babyens alder som er inkonsekvent ud fra beskrivelserne af hvad den kan og gør. 

Alt i alt en læseoplevelse lige under middel.

- Yvonne 

Bogen er udgivet på forlaget Silhuet og er modtaget som et anmeldereksemplar

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Møgmis, En rædsom rolling og en kattepine af dimensioner af Sophie Souid

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner  Bogen handler om Møgmis som altid prøver at dræbe sin ejer Sivert. En dag kommer kusine Marie på besøg og hu...