tirsdag den 15. september 2020

Meter i Sekundet af Stine Pilgaard

 


Anmeldelse 4 ud af 5 stjerner 

En bog om at være 30+, en bog om når livet går fra kæresteri til forældrerollen, en bog om at bo i Vestjylland - de korte sætningers land. 

Jeg nød at læse denne velskrevede roman. Jeg kendte ikke forfatteren i forvejen, så jeg lod mig rive med af hendes fortællerstil. De små korte kapitler, de selvdigtede sanger, og de fine beskrivelser af hoved- og bipersoner. 

Vi følger en kvinde som bor som "påhæng" i et hus tilknyttet en højskole i Vestjylland. Hendes kæreste er lærer på skolen - hun er nybagt mor - og orakel. Eller i hvert fald får hun en brevkasse i den lokale avis, hvor hun deler ud af sine mere eller mindre velovervejede råd.

Derudover kæmper hun med et barn der ikke vil sove, en vennekreds hun ikke helt kan opbygge, en dagplejemor som vil have hende gift og der at tage kørekort efter 70+ køretimer...

Det lyder måske rodet - men det er det ikke. Det er skønt, livsbekræftende, bekendt og som sagt velskrevet og underholdende læsning. 

Cirat fra bogen: "Engang forstod jeg ikke, hvorfor forældre altid taler om børn, men det går op for mig, at det ikke er, fordi man er glad, men fordi man er i chok."

Nu læser jeg jo en del fantasy - men engang imellem så vælger jeg noget helt andet. Og hvor er jeg glad for at det blev netop denne bog 😊

Citat fra sang fra bogen:
"Vindens susen er i os
helt uden røde brems
Og når de andre kører firs
så kører vi halvfems"

- Yvonne 

Forlaget Gutkind

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vindmageren af Maja Lunde

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner  Venskab, krig, tilgivelse og barndom er nogle af emnerne i fortællingen. Det er tunge emner, men med den ret...