søndag den 9. juli 2023

Fangen fra Ulvmarken af Lene Dybdahl

 Anmeldelse 1 ud af 5 stjerner

Pil er magiker i en verden hvor kun kongen og kongens børn må besidde magi. Da hun brænder en dreng via sine magiske evner tvinges hun til at flygte til storbyen for at gemme sig, og her kommer hun igen i problemer hvorefter hun sendes til en fangelejr.

Der er flere elementer i bogen som ikke hænger sammen for mig - Hvordan passer baggrundshistorien som kærlig bondepigen fx sammen med at Pil i byen fremstår som en erfaren slagsbror, kortspiller og alkoholdrikker, eller den anden hovedperson som er en pirat der angiveligt aldrig har begået drab. Eller det med at hærdede sømænd som har rejst ofte på havene aldrig har hørt om et særligt magisk fænomen på havet - Et fænomen som vores ene hovedperson som den eneste kender til. Eller en grusom fangelejr som lader sine farlige fanger fremstille sværd under meget lidt opsyn og derudover lader fangerne gå rundt i lejren ubevogtet. Eller at hovedperson Pil ca. halvvejs i bogen pludselig ligner en dreng så meget at hendes medfanger antager at hun er af hankøn, hvorimod hun i den første og sidste halvdel af bogen er beskrevet som en stor, stærk og smuk pige. Og jeg kunne blive ved og ved og ved.

Jeg vil derudover fraråde denne bog for de yngre læsere, da bogen indeholder flere problematiske scener/episoder, bl.a. et forsøg på voldtægt med et voldsomt sprog, flere samtaler med eksplicitte seksuelle undertoner, scener med skældsord som "svans", "fed" og "blegfjæs" (som efter min mening absolut ikke høre hjemme i en bog skrevet i 2023) Jeg synes det er et meget uheldigt signal at sende til yngre læsere, at seksualitet, kropsbygning eller hudfarve kan danne grundlag for skældsord.

Alt i alt ikke en bog jeg kan anbefale.

Bogen er første del i serien Magismondo og er udgiver på forlaget Tellerup.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du så være stille af David Sundin

Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner   Forfra. Igen. Det er min tur nu! Kan en børnebog blive en yndlingsbog allerede første aften? Svaret er: Ja. ...