tirsdag den 6. august 2024

Tre minutter og ti af Kim Linnet

 Anmeldelse 5 ud ad 5 stjerner 

Muligvis den bedste bog jeg har læst i år.

Hver år læser jeg 100+ bøger, alt fra fantasy, til young adout, romaner og klassiker, tegneserier og børnebøger og andet. Det er bestemt ikke alle bøger jeg læser som jeg giver topkarakterer 5 stjerner, men et par bøger om måneden plejer dog at skille sig ud og belønnes derefter. Men findes der et niveau over 5 stjerner? Svaret er for mig ja - For ud af de 25-30 bøger som jeg om året giver 5 stjerner, så er det kun en håndfuld som gør et særligt varigt indtryk og "Tre minutter og ti" er sådan en bog. 

Grunden til at jeg er så begejstret for bogen er en kombination af dens ægte og rå udtryk, kvaliteten af forfatterens evne til at skrive, de forrygende poetry slams som fortællingen indeholder og så selvfølgelig selve historien om William.

Bogen er en YA. Hovedpersonen går i 1.g og kæmper med kæresteproblemer, en alkoholiseret mor, lavt selvværd m.m. Umiddelbart så lyder det meget klassisk og det er det da også, men alligevel skiller bogen sig ud, da hele setupet er bygget op omkring poetry slam miljøet- som jeg bedst kan beskrive som en konkurrence med moderne digtekunst i fokus. Det løfter bogen og giver forfatteren mulighed for at udtrykke holdninger til meget mere end den klassiske ungdomshistorie.

Mine absolut varmeste anbefalinger. 

Bogen er udgivet på forlaget Forandre og er modtaget som et anmeldereksemplar. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Den fjerde Konveks af Morten Gottschalck

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerne Bevæbnet med papir, blyant og en terning er læseren et medlem af tyvebanden Peberrødderne og her gælder det om...