mandag den 13. juli 2020

Ellekongen af Signe Fahl



Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner 

Fra første kapitel har denne bog holdt mig fanget i sit vidunderlige tågespind. Historien er intet mindre end fremragende. 

Vi følger tjenestepigen Karen og året er 1731. Vi befinder os i en mindre by på Sjælland, Karen er storpige i huset på en mindre gård og hendes dage går med arbejde, arbejde og mere arbejde, men Karen drømmer om at livet måske har mere at byde på end de evindelige ture med mælkespanden. 

At læse bogen første 100-150 sider er som at være på en guidet museumstur i datidens Danmark. Fakta flettes sammen med bogens fiktive historien på ypperste vis, så det er en fornøjelse at læse med. 

Derefter tager dramaet og historien mere fart.

Citat:
"Hvem er du? Daniel løsnede sine øjne fra hendes og rettede dem mod manden i prædikestolen. Jeg er ham, I kalder ellekongen. Et hørligt sug gik gennem rækkerne, men ingen bevægede sig."

Karen møder kærligheden i form af den mystiske Daniel som holder til i skoven. For sent indser Karen, at Daniel ikke er den vagabond hun troede, men derimod en af skovens overnaturlige væsener. Karen er dog en fornuftig pige. Hun afviser Daniel gang på gang, men hendes drømme og tanker søger alligevel tilbage til ham.

Ellekongen er en historie om kærlighed, en historie om at turde gå efter sine drømme, og om at sætte andres behov før sine egne.

Sjældent har jeg følt sådan med en hovedperson, som jeg føler med Karen. Hendes kamp mellem at gøre det der forventes af hende, eller at følge hendes hjerte. Det er brilliant beskrevet ned i mindste detalje. 

Og bedst af alt - når man som læser sidder og tænker at nu har jeg luret hvordan den her historien ender, så tvister forfatteren lige rundt på det hele, så de sidste 100 sider slet ikke bliver som man troede de ville blive. Jeg er vild med det.

Jeg giver bogen mine absolut varmeste anbefalinger.

- Yvonne 

Bogen er første bind i serien Tågespind og er udgivet på forlaget Ulven og Uglen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Havets kæmpe af Katja Brandis

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner  Bogen handler om Tiago, som et en seawalker. Det betyder at han kan forvandle sig selv ind til et havdyr. Ti...