mandag den 27. juli 2020

Tjenerindens Fortælling af Margaret Atwood



Anmeldelse 4 ud af 5 stjerner 

Kender I det? Man ser noget helt fantastisk tv - måske en tv-serie, måske en film eller en dokumentar og til slut står der, at tv-serien er baseret på bogen af... Sådan var det for mig da jeg så The Handmaid's Tale på HBO. 

Denne bog har stået på min TBR liste lige siden. 

Og det er en fremragende bog. Historien om et fremtids samfund hvor kvinderne er toralt underlagt mændenes vilje. Og hvor desperationen efter at få et barn har medført en ordning, hvor en gruppe af kvinder tvinges til at agere omgangs rugemødre. Et samfund hvor selv et forkert ord, et forkert blik kan få dig dræbt på et split sekund.

Bogen er fortalt ud fra tjenerindens synsvinkel og som læser mærker man hendes angst sive ud gennem siderne i bogen, samt hendes savn efter den datter som blev taget fra hende, ligesom hendes hungren efter lidt kærlighed og nærvær i en ekstrem brutal verden er troværdigt beskrevet. 

Bogen skildrer også de øvrige personer i samfundet rigtig godt - hustruen som så gerne vil have et barn, og som tvinges til at være vidne til sin mands regelmæssige utroskab. De øvrige kvinders daglige kamp for at overleve, og den unge Nick som både arbejder for regimet og alligevel forelsker sig i tjenerinden.

Eneste minus er, at jeg ville ønske at jeg havde læst bogen før jeg så tv-serien... Men sådan er det jo næsten altid. Bogen tilbyder ikke rigtig noget "ekstra" ud over den handling som tv-serien har beskrevet. 

- Yvonne 

Bogen er udgivet på forlaget Lindhardt og Ringhof

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Møgmis, En rædsom rolling og en kattepine af dimensioner af Sophie Souid

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner  Bogen handler om Møgmis som altid prøver at dræbe sin ejer Sivert. En dag kommer kusine Marie på besøg og hu...