søndag den 9. januar 2022

Harry Potter og Halvblodsprinsen af J.K. Rowling

Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner 

Harry, Ron og Hermione er så småt ved at blive små voksne. De passer stadig deres skolegang på Hogwarts, men emner som kommende karriere, kærlighed og selvfølgelig Voldemort genkomst fylder meget i fortællingen. 

Der kommer en ny lærer til skolen, professor Snobbevom, og i kombination med en særlig eliksirbog oplever Harry for første gang at få succes i faget Eleksirer.

Dumbledore indviger Harry i sine tanker og forberedelse til den endelige kamp mod mørkets herre. Man fornemmer tydeligt at Dumbledore ser Harry mere som en partner end en elev i denne bog. 

En af mine personlige ynglingskarakterer Hagrid fylder desværre ikke så meget i bogen. Jeg synes dog alligevel, at han har en centralrolle i en interessant del af bogen. Ron, Harry og Hermione vælger alle faget Magiske dyrs pasning og pleje fra dette skoleår, dels fordi de ikke kan "bruge faget til noget" i deres kommende karriere, dels fordi de ikke synes Hagrid er dygtig nok som lærer. Alle 3 har dårlig samvittighed over at fravælge Hagrid, men gør det dog alligevel. Jeg opfatter dette som udtryk for den trang der er i vores moderne samfund om at jagte det perfekte job/karriere, frem for det perfekte selskab. En tendens jeg bestemt ikke er enig i, og som jeg selv gør en del ud af at lære mine børn ikke at lægge under for. Skulle jeg skrive en del af denne bog om, så ville vores helte vælge Hagrid til.

Bogen har en meget sørgelig slutning, og selv om dette er en genlæsning, så sad jeg alligevel og blev helt trist under min læsning. 

Modsat sine forgængere i serien der alle er forholdsvis afsluttede bøger, så er slutningen i denne 6. bog mest af alt et springbræt til bog 7. Det spring vil jeg meget snart tage, nu her hvor min genlæsning af en af mine absolutte ynglingsserier nærmer sig sin afslutning. 

- Yvonne 

Bogen er udgivet på forlaget Gyldendal. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Møgmis, En rædsom rolling og en kattepine af dimensioner af Sophie Souid

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner  Bogen handler om Møgmis som altid prøver at dræbe sin ejer Sivert. En dag kommer kusine Marie på besøg og hu...