søndag den 24. januar 2021

Under huden, del 1 af Pernille L. Stenby

 

Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner

Det her, er efter min mening, noget af det ypperste som dansk fantasy kan præsterer!

 Kender du det? At en bogserie er så god, at du spare på den? Hvad mener jeg så med det? Jo altså, Mestenes-serien er SÅ meget LIGE MIG, at jeg holder igen med at læse næste bog i serien - for på den måde kan jeg strække oplevelsen over længere tid... Nå, det er måske bare mig som er lidt tosset.

Tilbage til selve anmelden af bogen: 

Denne bog starter lige hvor første bog i serien sluttede. Mes, Axten og Mite forsøger stadig at finde hoved og hale i Mes´ genopstandelse og hans liv før. Mes kæmper med tilværelsen. Meget er stadig nyt, anderledes, og fremmed for ham. Samtidig med at minderne fra de pinsler han har oplevet før sin død presser sig på i hans hukommelse.

Hvor første bog i serien ikke gav ret meget forklaring på det univers som historien udspiller sig i. Så får vi i denne bog løbende små brudstykker af information.

I første bog fik læseren at vide at Mes kan dræne. Denne emne fylder en del i bog 2. Dræne betyder at trække livskraft fra noget andet levende. Axten ser dræne som noget ubetinget dårligt. Mite forsøger at opklarer omfanget heraf og Mes er mest bare forvirret. Jeg ser frem til at finde ud af mere om dette emne i næste bog. Kan Mes overleve uden at dræne? Og kan Axten acceptere, og fortsat holde af, Mes, hvis han dræner igen?

Forholdet mellem Mes og Axten fylder ikke så meget som i bog 1 - men det ligger og lure under overfalden. Jeg hepper på dem, krydser fingre for at de finder en løsning og frygter samtidig hvad der sker, hvis de bliver afsløret.

Hvad er det som Pernille L. Stenby kan som gør hendes bøger så unikke? For mig handler det meget om den stemning hun skaber. Og så at hun kræver “noget” af sin læser. Det går bare ikke hvis man som læser sidder og småsover, for så går man glip af de små brudstykker af information hun så fint fletter ind i sine dialoger. Jeg håber der kommer mange, mange flere bøger fra hendes hånd i fremtiden.

- Yvonne

Bogen er 2. del af fantasyserien om Mestenes. Bogen er udgivet på forlaget Ulven og Uglen.

Bogen er modtaget som et anmeldereksemplar.      


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

2 × letlæsningsbøger af Ry Kristensen

  Anmeldelse 3 ud af 5 stjerner  Bøgerne har max 2 bogstaver i alle ord og det gør dem lette at læse for begynderlæseren. Ord gentages ofte,...