torsdag den 3. august 2023

En god piges guide til mord af Holly Jackson

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerne

Engang så læste jeg en del krimier, men det er efterhånden længe siden og jeg har holdt mig væk fra genren længe, fordi jeg var blevet træt af set ups a la "forhenværende/afdanket/alkoholiseret politibetjent + ung klog assistent genåbner sagen og løser gåden". Men jeg holdt egentlig meget af genren dengang. Jeg kan godt lide når lagene i et mysterium langsomt åbner sig bid for bid, og man som læser sidder og "gætter" med på hvem der lyver og hvem der er fortællingens virkelige offer. 

Denne bog kan meget vel være mit puf til igen at komme til at holde af krimi-genren, for den har alt det jeg holder så meget af fra genren: Et mord som dækker over et mysterium med mange lag. Hints som afslører lidt, men aldrig hele sandheden. Og et højt tempo i fortællingen. Tilsæt dertil et friskt persongalleri i YA stil og så har du en kombination som giver genren et friskt pust og dermed gør den attraktiv for mig som læser igen. 

Vi følger pigen Andie Bell der som del af et skoleprojekt beslutter sig at se nærmere på en 5 år gammel drabssag, herunder særligt hendes mistanke om at den forkerte person fik skylden for drabet. Andie er naturligvis meget klog - ellers ville hun ikke kunne regne gåderne ud undervejs, men hun har også andre karaktertræk som gør hende mere almindelig. Andie fremstår realistisk og det samme gør fortællingen om den lille by og det drab som blev begået. Karaktererne fremstilles med både gode og mindre gode karaktertræk, og som læser forstår man stille og roligt deres bevæggrunde for at handle som de har gjort.

Selve bogen har flere fine detaljer som fx et kort over byen, indsatte dagsbogssider og udskrivninger af afhøringer - Læsningen bliver på den måde varieret, og med de små korte og tempofyldte kapitler, så gør det at siderne flyver af sted under læsningen.

Jeg kan varmt anbefale bogen - og jeg glæde mig meget til at læse næste bog i serien.

- Yvonne

Bogen er udgivet på forlaget Gyldendal og er modtaget som et anmeldereksemplar.  

  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du så være stille af David Sundin

Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner   Forfra. Igen. Det er min tur nu! Kan en børnebog blive en yndlingsbog allerede første aften? Svaret er: Ja. ...