fredag den 4. august 2023

Jeg har kysset Shara Wheeler af Casey McQuiston

 Anmeldelse 4 ud af 5 stjerner

Vi befinder os i USA´s bibelbælte hvor man kan få en eftersidning for at have en nederdel på i skole som er få cm for kort, eller for at være iført neglelak i en "forkert" farve - så kan du nok selv regne ud hvad der sker hvis man som elev offentligt viser selv de mindste toner af Queerness. 

Chloe flytter til skolen og som datter af to mødre og selv åben biseksuel, så bliver Chloe nød til at være lidt mere hårdfør end de øvrige elever for at "overleve". Chloe er skolens dygtigste elev, eller måske kun anden dygtigste, for der er jo lige Shara Wheeler - Den perfekte sydstatspige - smuk, rig, rektors datter, kæreste med skolens fodboldgeni og alt det der. Chloe har sat sig for at vise, at hun er bedre end Shara og det er også tæt på at lykkedes, men så forsvinder Shara og den slag "snyd" vil Chloe ikke finde sig i, så hun sætter sig for at løse det mysterium som er Shara Wheeler...

Bogen er tankevækkende og den giver et interessant og til tider skrammende billede ind i high school livet i det sydlige USA. Bogen tager et opgør med den del af USA som fordømmer LGBTQ+ med udgangspunkt i bibelen og den gør den godt. Det er oplysende, uden at være fordømmende overfor alle variationer af troende.

Jeg læste bogen på få dage, og særligt første halvdel af bogen hvor Chloe følger de små ledetråde som Shara har lagt ud til hende, fangede mig. 

Mod slutningen af bogen springer lige lovligt mange karakterer ud som Queers, for min smag. Jeg forstår godt ønsket om at vise at skolen har virket undertrykkende på mange typer af elever, men for at det for mig skal virke realistisk, så bør persongallagiet bevare en nogenlunde ligelig fordeling mellem heteroseksuelle og LGBTQ+ karakterer. Dette er dog en mindre detalje som ikke trækker læseoplevelsen ret meget ned for mig og andre læsere vil muligvis slet ikke have samme oplevelse som jeg.

En hjertevarm og spændende bog - som samtidig sætter tanker i gang. En anbefaling herfra.

- Yvonne

Bogen er udgiver på forlaget Memoris og er modtaget som et anmeldereksemplar.    

      

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du så være stille af David Sundin

Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner   Forfra. Igen. Det er min tur nu! Kan en børnebog blive en yndlingsbog allerede første aften? Svaret er: Ja. ...