lørdag den 12. december 2020

Pigen og Mørkningen af Leigh Bardugo


Anmeldelse 4 ud af 5 stjerner

Dette er mit første møde med Leigh Bardugo - men jeg tør godt garantere at det ikke bliver det sidste. Bardugo skriver formidabelt. Før jeg kom rigtigt i gang med læsningen af denne bog, havde jeg et par dage hvor min læsning generelt gik meget trægt. Men da jeg kastede mig 100% over Pigen og Mørkningen, så fløj siderne igen afsted.

Vi følger pigen Alina og drengen Mal. Begge er forældreløse og bor i et land hærget af krig. Landet styres af en magtfuld konge, og under sig har han en gruppe af Grishaer som besidder magiske evner af forskellig art. Mægtigst af Grishaerne er Mørkningen.

Alina opdager ved et tilfælde at hun også har evner - og ikke almindelige Grisha-evner. Hun er Solopvækker og kun hun kan hjælpe landet med at bekæmpe Forkastningen (et mørkt område med monstre som spærre for landets forsyninger fra Det Sande Hav.)

Alina skilles fra Mal og går i Grisha træning - En træning som ender med at lære hende lige så meget om livet, venner og fjender, politik og kærlighed, som den gør om Grisha-magi.

En fremragende læseoplevelse alt i alt. Eneste udestående jeg har med bogen er, at den er en smule forudsigelig, ligesom jeg savner et kort, da den verden Alina og Mal begiver sig  rundt i er meget stor.

- Yvonne

Bogen er første del af Grisha trilogien og er udgivet på forlaget Alvilda.

Bogen er modtaget som et anmeldereksemplar. 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dræb ikke en sangfugl af Harper Lee

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner En mesterværk ud i ordentlighed overfor vores medmennesker. Atticus, den lokale advokat, opdrager 2 børn alen...