søndag den 12. september 2021

Estrid Ulvfare af Charlotte M. Larsen

 Anmeldelse 2 ud af 5 stjerner

Bogen fortæller historien om kvinden Estrid der mister mand og barn, og af sorg drives på flugt ud i skoven for at finde sig selv og sit kald.

Estrid modnes i skoven, hun lærer sig selv at kende, så da hun møder mennesker igen er hun forandret. Væk er husmoderen og bondekonen og frem træder den selvstændige kvinde.

Estrid optages i kongens hird og med hård fysisk træning bliver hun skjoldmø. Kamp, livet på havet og boderskabet blandt vikingerne fylder nu hele Estrid liv. Lige indtil den dag, hvor hun er klar til at tage hævn på den mand som var skyld i hendes mands og søns død, og hvor hun tvinges til at lære det politiske spil at kende for at overleve og opnå magt.

Jeg kan rigtig godt lide historien om Estrid. Fortællingen om den stærke kvinde, der rejser sig sig fra sorgens greb og tager magten over sin egen skæbne, er lige noget for mig.

Men jeg bryder mig ikke særligt meget om skrivestilen/fortællerstemmen i bogen. Bogen skifter imellem at være meget beskrivende om nogle hændelser. Fx et blodigt slag eller formen på kongens hal. For i andre situationer kun at bruge en linje eller sætning til at beskrive andre hændelser. Fx Estrid´s nat med Sorte Thorsten, eller da en kamp om Hedeby vendes fra angreb til nederlag. Dette gør at fortællingen virker rodet og inkonsekvent i sin form.

Bogen opsætning i afsnitsform gjorde at min læsning aldrig kom i flow. Dertil kommer at bogen skifter mellem at bruge et moderne sprog, for i de mere beskrivende afsnit at blive mere tungt og gammeldags. Dette gør igen at fortællingen fremstår inkonsekvent i sin form.

Jeg ved, at andre bloggere har været glade for bogen. Dette beviser blot endnu engang, at ikke alle bøger er for alle. Jeg kommer ikke til at læse videre i serien. Men bogens univers har dog fået mig til kraftigt at overveje om ikke det er tid til en genlæsning af “Røde Orm” af Frans G. Bengtsson.

- Yvonne

Bogen er første bog i serien om vikingekvinden Estrid Ulvfare. 

Bogen er udgivet på forlaget Mandrup og er modtaget som et anmeldereksemplar.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Enola Holmes 1, Sagen om den forsvundne markis af Serena Blasco

 Anmeldelse 4 ud af 5 stjerner En utrolig smuk tegneserie over Nancy Springers bog af samme navn. Sherlock Holmes lillesøster Enola bor samm...