mandag den 27. september 2021

Revolvermanden af Stephen King

 Anmeldelse 1 ud af 5 stjerner 

Dette er bestemt ikke en bog for mig, og havde det ikke været fordi at den er næste fællesbog i min læsegruppe, så var jeg stoppet læsningen allerede før side 50.

Overordnet så fremstår fortællingen forvirrende, og vi skal meget lang ind i bogen før revolvermandens rejse gennem ørkenen på jagt efter Den Mørke Mand giver bare en smule mening. 

Undervejs i sin vandring gennem ørkenen møder revolvermanden andre mennesker. I disse møder gennensyres beskrivelserne af kvinder hvis hovedformål for historien er at være liderlige sexobjetter, og dette gør sig vel at mærke gældende for også helt unge piger.

Derudover indeholder bogen mange beskrivelser af voldscener, herunder med et udpræget fokus på kvinders underliv og skamferingen heraf. 

Det virker også som om farfatteren har et problematisk forhold til kristendommen, og der bruges en del plads til udskamningen heraf, uden at jeg helt synes at dette bidrager til historien.

Hvis du så krydre dette med en del tykfobiske bemærkninger, så har du essencen af den læseoplevelse jeg fik ud af denne bog.

Det er muligt at andre læsere kan få noget andet ud af bogen. For mig var læseoplevelsen bare for meget, for klam, for forvirrende og for kvindehadsk til, at jeg kunne fokusere ret meget på selve historien.

Bogen er første del af serien Det Mørke Tårn og er udgivet på forlaget Aschehoug.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Enola Holmes 1, Sagen om den forsvundne markis af Serena Blasco

 Anmeldelse 4 ud af 5 stjerner En utrolig smuk tegneserie over Nancy Springers bog af samme navn. Sherlock Holmes lillesøster Enola bor samm...