torsdag den 23. december 2021

Natekspressen af Karin Erlandsson

 

Anmeldelse 2 ud af 5 stjerner

Jeg ville have elsket at holde af denne bog. Jeg havde forventet at holde af denne bog. Selve bogen er så smuk udenpå og jeg elsker julekalenderbøger MEN den var desværre slet slet ikke noget for mig.

Bogen er en fortælling i 24 kapitler som foregår i julen - Men det er vist også det eneste julede der kan siges om bogen. Stemningen er trist og der er ikke meget nisser, juletræer eller andet julet over den.

Vi følger pigen Danja som sammen med hende mor og far og storesøster Nanda hvert år besøger deres mormor for at bo der i tiden op til jul. Og her bliver jeg simpelhen nød til at påpege at navne som Danja/Nanda er et mareridt for en læser som er let ordblind - de sammenfaldende bogstaver får simpelhen navnene til at flyde sammen.

Pigernes mormor bliver væk (hun har muligvis noget begyndende demens) og Danja leder nu efter hende via det særlige tog Natekspressen. På togen møder Danja bl.a. drengen Konrad og konduktøren Ulf - men ingen af sidekaraktererne har rigtig fylde/ægthed og fremstår mest af alt som et middel til at drive historien fremad.

Selve plottet er også noget tyndt flere steder - Danja og Nanda er uvenner og har været dette længe, men de bliver forsonede på en halv side på baggrund af noget der på tidspunktet ikke giver helt mening for Danja 🤔. Karaktererne jagter over flere kapitler en spilledåse som er stjålet af en mystisk værtinde og vupti så fanges både spilledåse og værtinde i en håndevending 🙃

Alt i alt ikke en bog som jeg vil anbefale.

- Yvonne

Bogen er illustreret af Peter Bergting.

Bogen er udgivet på forlaget Straarup & Co.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vindmageren af Maja Lunde

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner  Venskab, krig, tilgivelse og barndom er nogle af emnerne i fortællingen. Det er tunge emner, men med den ret...