lørdag den 24. april 2021

Gin - Sagen og Smagen af Bo Nygaard Larsen

 Anmeldelse 4 ud af 5 stjerner

Lad det være sagt med det samme dette er bogen for Gin entusiasten.

Man får en fin introduktion til ginens historie, og også tonic vands oprindelse. Så er den historiske baggrund på plads. 

Så gennemgås smagene, vi får som læsere indblik i de forskellige gin typer og tonics typer. Smagsstofferne eller botanicals i gin gennemgås, og bogen kommer med forslag til hvad du kan bruge som garnish til din gin, og til hvilke disse passer.

Herefter er der et par afsnit om is og barudstyr.

De næste ca.100 sider er opskrifter, med en beskrivelse af hvad der der er i glasset og akkompagneret af flotte billeder. Ved nogle af de klassiske cocktails følger historien bag cocktailen med. 

Bogen rundes af med det Bo Nygaard Larsen kalder “Ginsnak”, som er en snak med nogle af de førende på gin scenen bl.a. Henrik Hammer. Dette er nogle nørdede samtaler men også yderst interessante.

Jeg synes det er en rigtig fin bog til at føre læseren længere ind i ginens verden. Jeg har i hvert tilfælde fået øjnene op for, hvor alsidig denne verden er, og hvor stor en betydning den rigtige smags sammensætning har. 

Den eneste anke jeg har ved bogen, er opskrifterne. Hver opskrift kræver næsten sin egen gin og tonicvand, så man skal have en yderst velassorteret gin bar, hvis man har tænkt sig at begive sig i krig med dem. Jeg tror dog heller ikke, at det er sådan de er tiltænkt, mantraet må være hellere lidt men godt. Jeg kan også godt se den røde tråd i at tilpasse smagene til ginen i samtlige opskrifter.

Jeg skal i hvert tilfælde en tur i hjemmebanen, SKÅL

- Kenneth

Bogen er udgivet på forlaget Mellemgaard og er modtaget som et anmeldereksemplar.

     

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Havets kæmpe af Katja Brandis

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner  Bogen handler om Tiago, som et en seawalker. Det betyder at han kan forvandle sig selv ind til et havdyr. Ti...