mandag den 12. juli 2021

Intuitiv spisning af Inger Bols

 

Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner 

Endelig føler jeg mig set, hørt, forstået og måske vigtigste af alt 'ikke alene' i sundhedsjunglen. Det er første gang jeg har læst en "sundhedsbog" hvor jeg kan nikke genkendende til bogens indhold. Denne bog er skrevet til mig, den er skrevet om mennesker som mig, og jeg er helt almindelig. 

I bogen foretaget forfatteren en kritisk gennemgang af samfundet opfattelse af at sundhed = vægttab. Bogen sætter fokus på bagsiden af diverse slankekure. Kure som for flertallet af deltagerne ofte ikke medfører et varigt vægttab, men derimod ofte efterlader deltagerne med følelsen af fiasko. 

Bogen kilde gennemgang er meget omfattende og jeg må indrømme at jeg er chokeret over at indse samfundets mantra om at vægttab = sundhed er baseret på så dårligt et evidens grundlag. 

Forfatteren vil have os til at forstå at mad ikke er farligt. Intet mad er forbudt. At spise sig behageligt mæt er ønskeligt. Gennem masser af eksempler og figurer gennemgår forfatteren de mekanismer som sætter i gang i kroppen, når man er i kalorieunderskud (på slankekur), og hvorfor dette meget ofte (og helt naturligt) fører til, at trængen til søde sager tager overhånd og man ender i en overspisning sidst på dagen. 

Jeg har været på slankekur on/off hele mit voksne liv. Og efter at have læst denne bog forstår jeg egentlig ikke hvorfor? Jeg er jo ikke tyk og jeg er bestent ikke usund! Jeg har måske nok altid vejet 3-7 kg over "BMI" maxanbefalingen, men det er ok. Det er min naturlige vægt og den vil jeg ALDRIG igen prøve på at ændre.

Jeg håber at denne bog vil revolutionerer vores allesammen opfattelse af sund spisning.

Jeg kan meget varmt anbefale denne bog til alle som har planlagt at gå på en eller anden slankekur mandag efter ferien 😉 Læs bogen, drop kuren og lær glæden ved at spise dig behagelig mæt hver dag at kende.

- Yvonne 

Bogen er udgivet på forlaget Turbine. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Møgmis, En rædsom rolling og en kattepine af dimensioner af Sophie Souid

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner  Bogen handler om Møgmis som altid prøver at dræbe sin ejer Sivert. En dag kommer kusine Marie på besøg og hu...