torsdag den 20. maj 2021

Bjerget vi bestiger af Amanda Gorman

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner

Nogle gange så læser, ser eller høre jeg “noget” som giver mig gåsehud op af armene og helt om i nakken. Det er ikke noget som sker tit, men når det så sker, så er det ofte fordi jeg kan relaterer til det jeg læser, ser eller hører på et helt særligt plan. Sådan har jeg det med dette digt.

Som de fleste andre har jeg selvfølgelig set Amanda Gorman´s oplæsning af dette digt i forbindelse med den amerikanske præsidents indsættelse i januar i år. Jeg var derfor spændt på om jeg ville få “mere” ud af at læse denne lille bog som indeholder både det originale digt og en rigtig fin dansk oversættelse. Svaret er: “JA”. Fornøjelsen ved at kunne sidde og læse digtet i mit eget tempo, kunne dvæle ved detaljerne, sammenligne med den danske oversættelse og bare nyde hvert et ord, gjorde læsningen af denne bog helt vidunderlig.

Min ynglings passage var oprindeligt:

“And the norms and notions of what “just is”

Isn´t always justice”

Men efter at have siddet og læst digtet i fred og ro et par gange, så vil jeg i stedet fremhæve:

“If we merge mercy wiht might, and might with right,

Then love becomes our legacy,

And change, our children´s birthright.”

Uanset hvilken passage der er din favorit så skal hermed lyde mine varmeste anbefalinger til denne bog.

- Yvonne

Bogen er udgivet på forlaget CarlsenPuls.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Gabbys Dollhouse, Den store spadag, forlaget Carlsen

 Anmeldelse 3 ud af 5 stjerner  Bogen bygger på tv-serien af sammen navn og indholdet gengiver et afsnit derfra. Som voksen oplæser fandt je...