lørdag den 14. november 2020

Fortidens port af Trine Appel


Anmeldelse 2 ud af 5 stjerner 

Bogen handler om 5 søskende som ufrivilligt hvirvles ind i historien om Danmarks konge Erik Klipping 1200-tallet.

Drengen Mark får sat gang i det overnaturlige, da han begraver en død muldvarp ved en gravhøj.

Derefter begynder der at ske mystiske ting. En forlængst død dronning kontakter børnene, Ivans øjne lyser og på skolen er emneugen om middelalderen en anelse for livagtige. 

Familie tror dersuden på at alle mennesker har et fylgjedyr - et hemmeligt dyr som kun ejeren selv kan se, og som hjælper når de er i nød. Fylgledyrene fungerer rigtig godt i historien og de er efter min mening den bedste del af bogen.

Undervejs bliver Ivan væk. Mark, Tanja og Vicki vil gøre alt for at få deres bror tilbage. Dette betyder bl.a. at de skal sko naboens umulige hest med magiske fortidshestesko og dereftter ride om kamp med et spøgelse ved midnatstid. 

Bogen sluttes af i en kamp - det gode mod det onde.

Selve historien er rimelig - ikke super god, men heller ikke dårlig. Der er desværre en del andet af bogen som jeg ikke brød mig om:

Jeg forstår fx ikke at forfatteren vælger det familiemønster som hun gør. Familien består af en alkoholiseret og voldelig far og en mor med massiv depression. Der er ikke mad nok til børnene, som dagligt oplever massive omsorgssvigt. En familie, hvor de ældste børn har ansvaret for families yngste osv. 

Der til kommer at børnene er opdraget til, at holde tingenes tilstand hemmelige for naboer, kommunen og skolen. 

Alt dette kan selvfølgelig være vigtige emner at tage op - men ikke i en ungdomsbog, hvor emnerne ikke følges til dørs. 

Jeg vil ikke anfale denne bog til selvlæsning hos børn - Simpelthen fordi jeg ikke tror det er sundt hvis der sker en spejling af, at "hvis det er slemt derhjemme, så sig det ikke til nogen" budskabet.

Derudover kommer der nogle virkeligt irriterende beskrivelser i bogen, fx:

 "Ordblinde mennesker læser ikke bøger!"

Og fedme foragt hos forfatteren i sine beskrivelser af Mark og hans hang til mad og den heraf opståede mavedelle. Det synes jeg (og min mavedelle) er mobning - og den slags er bare øv i en bog beregnet til unge læsere.

- Yvonne 

Bogen er udgivet på forlaget Alpha og er første del af fantasytrilogien om Ildfuglen.

Bogen er modtaget som et anmeldereksemplar fra forlaget. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dræb ikke en sangfugl af Harper Lee

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner En mesterværk ud i ordentlighed overfor vores medmennesker. Atticus, den lokale advokat, opdrager 2 børn alen...