søndag den 3. oktober 2021

Harry Potter og Fønixordenen af J.K. Rowling

 

Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner

Hvor fantastisk er det lige, når forfatteren til en ungdomsbogserie vælger at lade serien følge sine læseres og karakterers udvikling i alder. I denne 5. bog i serien er Harry og vennerne Ron og Hermione 15 år gamle, og bogserien går definitivt over i YA-genren.

Et skoleår ulig de øvrige Harry og de andre elever på Hogwarts hidtil har oplevet venter forude. Pludselig er der ikke Quidditch, kollegiepokalen og Peeves drillerier som fylder hverdagen, men derimod et diktatorisk regime styret af Dolora Nidkær.

Bogen er næsten 1000 sider lang, og der sker virkeligt meget i løbet af dette skoleår. Jeg vil her fremhæve et par af mine egne ynglingsscener fra bogen:

Fred og George Weasley personlige modstandskamp mod Nidkær, der afsluttes med en ordentligt brag, har altid stået for mig som noget helt særligt. Samtidig fortæller dette også historien om, at ikke alle driftige forretningsfolk nødvendigvis behøver at gå den slagne skolevej for at nå målet, og det er da en god pointe at få ud.

Hagrids kamp for at skabe et familiebånd. Man må altså beundre denne karakters udholdenhed og evige tro på det gode i alle skabninger.

Luna Lovegood gør rigtigt sin entre i denne bog - Jeg glæder mig meget til at læse mere om Luna i de næste bøger. Endnu en skøn karakter skabt af forfatteren som fortæller os, at vi ikke alle behøver at være lige “almindelige” for at være betydningsfulde.

Venskabet og sammenholdet mellem Harry, Ron og Hermione - Det er ikke altid let, men når det kommer til stykket, så ved de at de har hinanden og kan stole på hinanden i tykt og tyndt.

Dette er ikke min favoritbog i serien. Den er lidt for lang og der er lidt for mange gentagelser af nogle af de samme følelser hos Harry af at blive “misforstået” og “overset”, som jeg synes vi har set nok af de foregående bøger. Men det er stadig en vigtig bog i serien - Dette er begyndelsen til enden, og jeg er klar til at afslutte rejsen og læse videre.

- Yvonne 

Bogen er 5. del af serien om Harry Potter og er udgivet på forlaget Gyldendal 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kan du så være stille af David Sundin

Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner   Forfra. Igen. Det er min tur nu! Kan en børnebog blive en yndlingsbog allerede første aften? Svaret er: Ja. ...