onsdag den 10. februar 2021

Den sorte enkes by af Nicole Boyle Rødtnes

 

Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner

Jeg har ET helt særligt krav når jeg læser dystopi. Det skal være troværdigt! Så lige da jeg går i gang med denne bog, har jeg nok paraderne lidt oppe a la “Hvem h... vil nogensinde afgive sine sønner i 10 års alderen?” - Som mor til en 10 årig dreng føles denne tanke fuldstændig utænkelig. Jeg er dog ikke mere end små 100 sider inde i denne fantastiske fortælling, før jeg sidder med en knude i maven og tænker “Nåå, Ja ok - i SÅDAN en verden ville jeg nok også”.

Nicole har skrevet hård bog - en helt igennem angstprovokerende bog OG en meget troværdig bog.

Vi følger de unge mennesker Clara, Silas og Emma og deres familier og venner. De prøver på hver deres måde at overleve og overkomme hverdagen i byen Viduana. Et sted som styres med hård hånd af de 3 enker, og hvor mænd og kvinder er opdelt fra 10 år alderen.

Bogen berør emner som ung kærlighed, kønsidentitet, voldtægt, vold, frygt, overlevelse, slaveri og meget mere - og den gør det eminent godt. Jeg kan mærke alle karaktererne så det giver gåsehud, når de hver i sær krænger deres inderste følelser og frygt ud på siderne i bogen.

Kære Clara, hvor ville jeg ønske jeg kunne give dig et kram og fortælle dig, at ægte kærlighed findes og at du har fortjent at opleve den. 

Kære Silas, hvor ville jeg ønske jeg kunne stoppe den daglige vold du oplever og genforene dig med din mor.

Kære Emma, du som står mit hjerte nærmest af alle. Hvor ville jeg ønske jeg kunne tage dig med hjem og gemme dig væk fra din verdens uretfærdighed.

Jeg ser meget frem til at læse de næste 2 bøger i serien.

- Yvonne 

Bogen er første del af trilogien Rød og Blå og er udgivet på forlaget Alvilda.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dræb ikke en sangfugl af Harper Lee

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner En mesterværk ud i ordentlighed overfor vores medmennesker. Atticus, den lokale advokat, opdrager 2 børn alen...