mandag den 22. februar 2021

Mørkets gerninger går igen - Antologi udgivet på forlaget Petunia

 

Anmeldelse 3 ud af 5 stjerner

Der er 10 horror fortællinger i denne antologi. Jeg synes ikke lige godt om dem alle sammen, men det er kun naturligt. Nogle rammer mig andre gør ikke. Den spænder vidt fra genfærd til monstre og andet gyseligt. Nogle af novellerne er helt klassiske mens andre er mere opfindsomme. 

Noget der er slående er at hovedpersonerne i næsten alle novellerne er piger/kvinder, men de fleste af novellerne er også skrevet af kvinder. Jeg bliver ikke rigtigt skræmt af historierne, men den er også fra aldersgruppen 13 år og op, og det synes jeg godt kan mærkes på de enkelte noveller, de er skrevet i et ungdommeligt sprog. 

Det gode ved noveller er at man hurtigt er videre til en ny, hvis den ikke lige fanger en. Det kræver også noget af forfatteren at opbygge en stemning og intensitet på så få sider, men dette synes jeg generelt de er lykkedes med. 

Jeg fremhæver to af novellerne som jeg synes var de bedste og det drejer sig om “Hotel” og “Den gode nabo”. Førstnævnte handler om en ung mand der overnatter på et hotel langt fra lov og ret. Den er spændende, på den der måde, at man lige må have den næste side med. Den sidstnævnte handler om en pige der er indlagt på hospitalet, og beskrivelserne af stemningen er ramt lige i øjet, samtidig med at jeg synes der er en underliggende humor i den, og det klæder den godt.

- Kenneth

Bogen er en horror-antologi udgivet på forlaget Petunia. Bogen indeholder fortællingerne:

#nofilter – Sabine Hein

Allerdybest nede – Gry Oustruper 

Flænger – Karina Sund

Vis mig mere – C. Olsen

Dukkeøen – Helle Jakobsen

Hotel – Freddy E. Silva

Stilhed – Maria Pilh Bengtsen

Skyggen – AJ Weida

Den gode nabo – C. C. Thybro

Blodrus – Pernille Thorenfeldt

Bogen er modtaget som et anmeldereksemplar.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Slut Put Godnat, Disney prinsesser, forlaget Carlsen

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner  9 korte godnathistorier centeret omkring soveritualer. Fortællingerne fungerer super godt som godnatlæsning ...