tirsdag den 9. marts 2021

Besvimer man under vand, drukner man af Julie Clausen

 

Anmeldelse 4 ud af 5 stjerner

2 unge mennesker, Anna og Jonas, mødes tilfældigt. De har intet til fælles, ud over at være elever på sammen gymnasium, og alligevel drages de mod hinanden i en farlig leg hvor de skiftes til at udfordre hinanden.

Udfordringerne bliver mere og mere ekstreme og både Anna og Jonas presses derud hvor det gør ondt. Alligevel formår ingen af dem at sige fra eller sige stop.

Bag karaktererne Anna og Jonas gennem sig 2 unge mennesker med hver sin bagage. Forfatteren præsenterer ikke hele forhistorien, men læseren får drypvis mere og mere viden om hvorfor både Anna og Jonas er som de er og hvad der driver dem.

Enkelte af udfordringerne virker lidt ekstreme og jeg tvivler stærkt på, at “virkelige mennesker” ville have reageret som Anna og Jonas gør i bogen. Men nu er der jo tale om fiktion, og derfor kan jeg fint accepterer at forfatteren leger med det lidt mere ekstreme, for på den måde at rykke mig som læser derud hvor historien gør lidt ondt.

Bogen fik sat masser af tanker i gang hos mig, fx. presset på vores unge mennesker i dag / hangen til det ekstreme / hvordan ville jeg selv have reageret / og hvad sker der mun med Anna og Jonas fremover? 

Jeg vil derfor anbefale bogen til alle som holder af en god ungdomsroman.

Bogen er skrivet i et letforståelig sprog med korte kapitler og fortalt ud fra både Anna og Jonas synsvinkel.

- Yvonne

Bogen er udgivet på forlaget Turbine.

Bogen er modtaget som et anmeldereksemplar.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

2 × letlæsningsbøger af Ry Kristensen

  Anmeldelse 3 ud af 5 stjerner  Bøgerne har max 2 bogstaver i alle ord og det gør dem lette at læse for begynderlæseren. Ord gentages ofte,...