onsdag den 24. marts 2021

Ildøglernes sang af Anne McCaffrey

 

Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner

Det var med noget nervøsitet, at jeg satte mig for at genlæse denne bog. For kunne minderne fra min ungdoms læseoplevelse holde til en genlæsning her mere end 25 år senere. Som min 5 stjernede rating allerede har afsløret, så holder denne bog stadig den dag i dag.

Bogen byder på små 200 sider fyldt med drager, masser af spænding, en kraftfuld heltinde og et gennemført univers. I mine øjne er det ikke noget under at Anne McCaffrey´s bøger var super populære dengang de udkom, for her er der virkelig tale om en forfatter som forstå at strikke en god fantasyroman sammen.

Allerede før man som læser når til side 50 har man fået præsenteret: En planet beboet af mennesker og drager, En dødbringende fare (Tråd som falder fra himlen og brænder og dræber alt levende den møder), Heltene i form af de modige drageryttere og deres drager som via ild bekæmper Tråd og dermed sætter livet på spil for at beskytte planeten, Det særlige fantasyelement imellem, som er et sted hvor drager kan flygte hen uafhængig af tid og rum, En elskværdig heltinde i form af den 15 årige pige Menolly, hvis største drøm det er at synge og spille musik, men som forbydes dette af sine forældre fordi hun “kun” er en pige. Kan I se hvor jeg vil hen med denne opremsning? Der er virkeligt godt klaret af en fantasybog som samtidig også er rigtig godt skrevet.

I bogen kommer Menolly til skade med sin hånd under arbejdet med at rense fisk og ender med helt at måtte opgive sin musik. I stedet flygter hun fra borgens sikkerheden, hvor hun har levet hele sit liv, og ender tilfældigvis på en stand under et Tråd fald. Her søger hun ly i en grotte for at overleve og bliver derved vidne til at en gruppe af ildøgler udklægges. En begivenhed som ændre hendes liv for altid.

Bogen er første del af trilogien om Menolly og livet på planeret Pern.  Jeg skal helt sikker læse de næste to bøger i serien også, og som det kan ses på fotoet til denne anmeldelse, så har jeg fået fingrene i en bog som samler alle 3 bøger i et samlet bind.

- Yvonne 

Bogen er udgivet på forlaget Borgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dræb ikke en sangfugl af Harper Lee

 Anmeldelse 5 ud af 5 stjerner En mesterværk ud i ordentlighed overfor vores medmennesker. Atticus, den lokale advokat, opdrager 2 børn alen...